Strategi Pemasaran Jenama Besar Memanipulasi Pembeli (Part 2)

Di dalam artikel sebelum ini, kita didedahkan dengan strategi pemasaran jenama besar yang bermula semenjak kita berada di dalam kandungan lagi.


strategi jenama besar memanipulasi pembeli


Artikel kali ini pula akan membawa kita melihat bagaimana jenama besar mensasarkan bayi, dan kanak-kanak dalam strategi pemasaran mereka.

Mengapa bayi dan kanak-kanak? Ini kerana kajian oleh Wright Institute, California menunjukkan pada umur 36 bulan, seorang bayi pada puratanya boleh mengenalpasti 100 jenis logo/jenama.
Dan tinjauan oleh SIS International Research, New York ke atas 2,035 responden (remaja dan orang dewasa) pula mendapati 53%  daripada orang dewasa, dan 56% dari golongan remaja boleh mengingati jenama yang digunakan semasa mereka kecil.
Terutama yang berkaitan dengan produk makanan, minuman, penjagaan kesihatan dan barangan rumah.


Kesetiaan Pada Jenama

Kerana itulah jenama besar masih menyasarkan bayi dan kanak-kanak ini walaupun golongan ini tidak mempunyai kuasa membeli, dan objektif utama mereka adalah untuk membina kesetiaan dalam diri kita pada jenama mereka untuk sepanjang hayat.
Contoh terbaik adalah produk Milo. Majoriti dari kita pernah minum minuman Milo sewaktu kecil dan sehingga dewasa, kita masih memesan Milo kosong di kedai mamak. Malah apabila kita mempunyai keluarga, bukankah ‘tradisi minum Milo’ ini kita perturunkan pada anak-anak kita?


spongebob


Mengapa bukan Ovaltine atau Vico?
Di dalam satu kajian, kanak-kanak di bawah umur 3 tahun didapati mengenali jenama seperti Pokemon, Donald Duck, Spider Man dan SpongeBob lebih daripada mereka mengenali jenis-jenis haiwan yang dijadikan watak dalam jenama tersebut, seperti dinasor (Pokemon), itik (Donald Duck), ketam dan sotong (SpongeBob).
Malah kajian turut mendapati antara perkataan awal yang dipelajari oleh bayi, selain perkataan ibu/mama/ummi, adalah perkataan McDonald’s.
Walaupun bayi masih tidak boleh menyebutnya tetapi mereka dapat mengingati logo McDonald’s dengan warnanya yang merah dan kuning tersebut.
Dan apabila si ayah singgah di McDonald’s, mereka akan dapat mengecam dan menunjukkan reaksi  apabila terlihat logo tersebut walaupun dari dalam kereta.
Suasana gembira dan meyeronokkan apabila makan di Mcdonald’s akan menguatkan lagi ingatan mereka pada logo McDonald’s. Di mana mereka akan mengaitkan McDonald’s dengan ganjaran emosi (anda gembira apabila menikmati McDonald’s).
Ini ditambah lagi dengan rasa dan bau makanan McDonald’s yang turut akan menguatkan ingatan mereka pada jenama tersebut.

Pengiklanan Media

Sebab utama yang membuatkan bayi seawal 18 bulan mengenali jenama seperti McDonalds, KFC dan Upin & Ipin bagi kita di Malaysia, adalah  kerana kebanyakan media (bercetak atau elektronik) dipenuhi dengan iklan-iklan jenama tersebut, dan bayi turut terdedah pada iklan ini setiap hari.


upin dan ipin


Malah apabila bayi sudah mampu bercakap, mereka akan berupaya menyebut slogan jenama tersebut yang didengari dari iklan.
Ini dibuktikan dalam satu kajian ke atas bayi-bayi di Amerika Syarikat di mana ada bayi berumur 23 bulan yang mengulangi dan menyebut slogan “Coke is it”, dan bayi kedua pula menyebut slogan “Diet Pepsi, one less calorie” apabila ditunjukkan botol bir.
Proses ini akan berterusan dan apabila mencapai umur tujuh tahun, seorang kanak-kanak akan mampu menyebut sekitar 200 jenama. Dan berdasarkan kajian oleh Nickelodeon, apabila berumur 10 tahun, jumlah ini akan menjadi antara 300 hingga 400 jenama.

Psikologi Lobak Merah McD

Kajian lanjut oleh Yale University mendapati pada peringkat umur ini antara 7-10 tahun, kanak-kanak bukan sahaja mempelajari jenama-jenama produk. Tetapi mereka telah mula membina kecenderungan untuk memilih  jenama-jenama yang mereka kenali.
Dalam kajian tersebut, 63 kanak-kanak tadika diminta untuk rasa dua versi makanan yang mengandungi makanan yang sama iaitu burger, nuget ayam, kentang goreng, Milo dan lobak merah.


LEGO logo


Makanan versi pertama dibungkus dalam bungkusan biasa. Manakala makanan versi kedua dibungkus dengan bungkusan McDonald’s. Hasilnya, kanak-kanak tersebut menyatakan makanan yang di dalam bungkusan McDonald’s lebih sedap, dan apa yang lebih menarik di sini ialah McDonald’s tidak pernah menjual lobak merah.
Namun, strategi ini tidak terhad digunakan oleh syarikat makanan dan minuman. Percayakah anda jika dikatakan syarikat gas dan pengeluar kereta turut menyasarkan kanak-kanak dalam strategi pemasaran mereka?
Jika anda pernah bermain permainan LEGO, anda tentu ingat permainan stesen minyak yang terdapat jenama Shell. Ini kerana syarikat Shell mempunyai kerjasama jangka panjang dengan LEGO, yang membolehkan mereka meletakkan jenama Shell pada permainan LEGO.
Syarikat minyak BP pula menerbitkan iklan animasi yang menunjukkan seorang kanak-kanak membawa kenderaan BP berhenti mengisi minyak di stesen minyak BP dilatari jingle (lagu iklan) yang menarik.

Dari Angan-angan Kini Pemilik Volkswagen

Manakala pengeluar kereta sport Porsche menayangkan iklan yang menunjukkan seorang kanak-kanak sedang berangan-angan di dalam kelas. Di dalam angan-angannya, kanak-kanak tersebut berada di ruang pameran kereta Porsche bertanyakan mengenai model Porsche 911 kepada seorang jurujual.


dari angan-angan


Kemudian kanak-kanak tersebut meminta kad bisnes jurujual tersebut sambil berkata “Saya akan datang lagi dalam tempoh 20 tahun lagi” diikuti dengan suara latar,
“Terdapat sesuatu yang menarik tentang Porsche. Terdapat saat di mana anda menginginkannya dan terdapat saat di mana anda berjaya memilikinya untuk kali pertama. Dan bagi mereka yang benar-benar inginkannya, mereka sanggup menunggu untuk memilikinya walaupun selama sedekad lebih.”
Pengeluar kereta Audi pula mengeluarkan patung teddy bear serta Rob the Gecko, patung berdasarkan sebuah kartun cicak. Manakala Nissan menaja program sukan remaja, American Youth Soccer Organization.
Jenama Starbucks dan Apple juga tidak terkecuali. Starbucks, yang majoriti penggunanya adalah golongan dewasa, telah memperkenalkan menu khas untuk kanak-kanak seperti  Caramel Apple Spice, Cold Apple Juice  dan Flavored Steamed Milk.
Menurut jurucakap Starbuck, “Kita perlu realistik mengenai siapa yang datang ke kedai kita. Sekiranya ada kanak-kanak yang datang maka kita perlu mempunyai menu yang bersesuaian dengan mereka.”
Apple pula diibaratkan telah menjadikan pusat jualannya seolah-olah pusat jagaan kanak-kanak antarabangsa, dengan menawarkan pelbagai permainan yang mesra-bayi seperti Baby Fun!, Peek-A-Boo dan Pocket Zoo yang boleh dimainkan dengan iPad dan juga iPod Touch.

Dari iPod Touch Kepada Macbook dan iMac

Malah pada tahun 2010, akhbar New York Times melaporkan bahawa Apple merupakan jenama kegemaran di kalangan kanak-kanak. Apple turut melancarkan kempen Back To School, di mana dengan setiap pembelian komputer bimbitnya, ibu bapa akan mendapat iPod Touch percuma.


iPod touch untuk kanak-kanak


Dengan strategi ini, Apple mengharapkan ibu bapa akan memberikan iPod tersebut kepada anak-anak mereka dan apabila kanak-kanak ini telah ‘ketagih’ dengan permainan-permainan di dalam iPod tersebut, mereka akan meminta untuk dibelikan komputer Apple pula.